Μεταναστευτική Πολιτική

  • Αποστολή σε φίλο
  • Εκτύπωση
  • Μεγέθυνση γραμματοσειράς
  • Σμίκρυνση γραμματοσειράς
 
 
Εισάγετε το σχόλίο σας εδώ. Σας ευχαριστούμε.

 

Οι γεωπολιτικοί συσχετισμοί της τελευταίας 20ετιας ευνοούν την μαζική μετακίνηση πληθυσμών προς την Ευρώπη και εντός αυτής. Αυτό δεν συνέβαινε την αμέσως προηγούμενη 20ετια – και δεν είναι χωρίς άλλο δεδομένο πως η τάση θα παραμείνει έτσι και για τις επόμενες δεκαετίες. Η αθρόα είσοδος και ανεξέλεγκτη εγκατάσταση μεταναστών δεν αποτελεί απαραίτητα ούτε ένα «αναγκαίο κακό» της παγκοσμιοποίησης, ούτε αποτέλεσμα σκοτεινών ανατρεπτικών συνομωσιών, αλλά ούτε και ένα αναπόφευκτο «σημείο των καιρών» της αρχής του 21ου αιώνα.

Η κατάρτιση μεταναστευτικής πολιτικής, ιδιαίτερα υπό τις παρούσες συνθήκες, πρέπει να γίνει αποκλειστικά και μόνον λαμβάνοντας υπ' όψιν τις συγκεκριμένες ανάγκες της κοινωνίας, την επικρατούσα κατάσταση στην χώρα και σε τελευταία ανάλυση το μακροπρόθεσμο συμφέρον της Ελλάδος, εντός του ευρωπαϊκού πλαισίου στο οποίο έχει ενταχθεί.

Το φαινόμενο της μετανάστευσης έχει αποκτήσει δύο διαφορετικές διαστάσεις: την παράνομη μετανάστευση και την νόμιμη μετανάστευση.

Πολιτικές για την παράνομη μετανάστευση

Ως παράνομη μετανάστευση εννοούμε τη μετακίνηση ανθρώπων από τον τόπο καταγωγής ή μόνιμης παραμονής τους σε άλλον τόπο προορισμού, χωρίς τα νομιμοποιητικά έγγραφα που απαιτεί η χώρα προορισμού (illegal or undocumented immigrants). Η έννοια της παράνομης μετανάστευσης καλύπτει την παράνομη είσοδο μεταναστών, τη διαμονή καθ' υπέρβαση της διάρκειας ισχύος των θεωρήσεων εισόδου, τη διαμονή στη χώρα προορισμού ατόμων των οποίων απορρίφθηκε η αίτηση ασύλου καθώς και ατόμων χωρίς νομιμοποιητικά έγγραφα.

Τα όρια ωστόσο μεταξύ παράνομης και νόμιμης μετανάστευσης είναι δυσδιάκριτα, καθώς κατά τη διάρκεια της διαδικασίας μετανάστευσης, το καθεστώς διαμονής του ατόμου εναλλάσσεται από αυτό του νόμιμου σε αυτό του παράνομου μετανάστη, λαμβανομένων λ.χ. υπόψη των περιπτώσεων μεταναστών που μπορεί να έχουν κάποια έγγραφα, χωρίς να έχουν τίτλο διαμονής στην χώρα προορισμού, ή μπορεί να ήταν νόμιμοι αλλά να κατέστησαν για διάφορους λόγους παράνομοι (irregular immigrants).

Η πολυπλοκότητα της φύσης των μεταναστευτικών ροών, δημιουργεί την ανάγκη διάκρισης μεταξύ των ατόμων που χρήζουν διεθνούς προστασίας υπό την ευρεία έννοια (ασύλου, επικουρικής προστασίας και ανθρωπιστικών λόγων), δηλαδή άτομα που πληρούν τις προϋποθέσεις της Σύμβασης της Γενεύης περί προστασίας των προσφύγων του 1951 αλλά και άτομα που έχουν εγκαταλείψει τη χώρα τους υπό παρόμοιες συνθήκες και έχουν παρεμφερείς με αυτές των προσφύγων ανάγκες, (λ.χ. θύματα λαθραίας διακίνησης ή εμπορίου ανθρώπων, θύματα ενόπλων συρράξεων, μετακινούμενοι πληθυσμοί, κλιματικοί πρόσφυγες) ή μη. Η αντιμετώπιση των αναγκών της πρώτης αυτής κατηγορίας ατόμων αποτελεί τη βασική πρόκληση σε επίπεδο πολιτικής υλοποίησης στο πεδίο της διαχείρισης του φαινομένου των μικτών μεταναστευτικών ροών.

Πλαίσιο και πρωτοβουλίες για άσκηση ευρωπαϊκής πολιτικής

Ο έλεγχος και η διαχείριση των μεταναστευτικών ροών προς τις Ευρωπαϊκές χώρες και την Ελλάδα, που αποτελεί πύλη εισόδου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αποτελεί πριν απ' όλα μέριμνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία δεν έχει αντιδράσει αποτελεσματικά. Παρά το γεγονός ότι άρχισε να άρχισε να σχεδιάζει κοινές πολιτικές και μέτρα για τα κράτη μέλη, από το 1999 για τον έλεγχο των εξωτερικών συνόρων, την πολιτική θεωρήσεων, την πολιτική ασύλου, και ειδικότερα στις πολιτικές επιστροφής και επανεισδοχής, στα μέτρα περί ατόμων που χρήζουν διεθνούς προστασίας, χωρίς να είναι πρόσφυγες και δεν μπορούν να επιστρέψουν στην χώρα καταγωγής τους, και τέλος στα μέτρα κατά της λαθραίας διακίνησης προσώπων (smuggling) και κατά του εμπορίου ανθρώπων (trafficking).

Επιχειρήθηκε να καθιερωθεί μία κοινή μεταναστευτική πολιτική της Ε.Ε. με την υιοθέτηση ενός 'Σχεδίου δράσης' για την ολοκληρωμένη διαχείριση των εξωτερικών συνόρων τον Ιούνιο του 2002, ο Κανονισμός 2007/2004 του Συμβουλίου σχετικά με τη σύσταση ευρωπαϊκού οργανισμού για τη διαχείριση της επιχειρησιακής συνεργασίας στα εξωτερικά σύνορα των κρατών μελών της Ε.Ε., ο Κανονισμός (ΕΚ) 836/2007 για τη θέσπιση μηχανισμού σύστασης ομάδων ταχείας επέμβασης στα σύνορα, η Οδηγία 2004/83 , που αφορά στον καθορισμό των ελαχίστων προδιαγραφών για την παροχή καθεστώτος προσωρινής προστασίας σε μετακινηθέντα/εκτοπισθέντα άτομα από τρίτες χώρες που αδυνατούν να επιστρέψουν στη χώρα καταγωγής τους και φυσικά η υιοθέτηση του Ευρωπαϊκού Συμφώνου για την μετανάστευση και το άσυλο.

Ταυτόχρονα προχώρησαν και βρίσκονται σε διάφορα στάδια διαπραγμάτευσης συμφωνίες επανεισδοχής όπου όμως υπάρχει πολύ δρόμος να διανυθεί.

Δράσεις μεταναστευτικής πολιτικής

Η Ελλάδα καλείται να αντιμετωπίσει το φαινόμενο της παράνομης μετανάστευσης στο πλαίσιο των ως άνω διεθνών συμβάσεων, Κανονισμών και Οδηγιών της Ε.Ε. καθώς και της κείμενης εθνικής νομοθεσίας.

Η πολιτική της χώρας, αναφορικά με το φαινόμενο της παράνομης μετανάστευσης πρέπει να αναπτύξει σχεδιασμούς σε τρείς βασικούς άξονες:

Στο διεθνές επίπεδο:

· Διακήρυξη περί μη αποδοχής περαιτέρω εισροής (νόμιμης η παράνομης) τουλάχιστον μέχρι το 2020, γιατί η ελληνική κοινωνία δεν αντέχει καινούργιους μετανάστες.· Άμεση κατάργηση και επαναδιαπραγμάτευση της Συμφωνίας Δουβλίνο ΙΙ (Κανονισμός 343/03). Σύμφωνα μ΄ αυτόν, αρμόδια χώρα εξέτασης των αιτημάτων διεθνούς προστασίας είναι η πρώτη χώρα καταγραφής του αιτήματος αυτού, με αποτέλεσμα η Ελλάδα, ως πύλη εισόδου της Ε.Ε., να είναι η κατεξοχήν χώρα καταγραφής των αιτημάτων αυτών και να θεωρείται ως αρμοδία χώρα εξέτασής τους, από όλες τις άλλες χώρες της Ε.Ε.

Στην ολοκλήρωση και επέκταση των ευρωπαϊκών συμφωνιών επανεισδοχής και τη δημιουργία μιας ευρωπαϊκής πολιτικής επιστροφής παράνομων μεταναστών, μια που μόνο με την συνολική πολιτική ισχύ της Ε.Ε. και την χρηματοδότησή της μπορεί να πετύχει μια σοβαρή πολιτική επιστροφής.

Στην αποτροπή λαθραίας εισόδου και ενίσχυσης της ασφάλειας των συνόρων:

· Αποτελεσματικότερος έλεγχος των συνόρων, με ενίσχυση της συνοριοφυλακής.· Ενίσχυση και διεύρυνση της συνεργασίας με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό FRONTEX, που διαθέτει την τεχνογνωσία και έχει την αρμοδιότητα φύλαξης των συνόρων, έχοντας αστυνομικά καθήκοντα.

Στο εσωτερικό της χώρας :

• Άμεση προτεραιότητα καταγραφής των ευρισκομένων στο εσωτερικό της χώρας παράνομων μεταναστών, ώστε να δημιουργηθεί τράπεζα δεδομένων και να είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε τα στοιχεία των παράνομα εισερχομένων στη χώρα αλλοδαπών (όνομα, επώνυμο, ημ. γεννήσεως, χώρα καταγωγής).

• Άμεση και ακώλυτη πρόσβαση στις αρμόδιες υπηρεσίες παραλαβής αιτημάτων διεθνούς προστασίας (ασύλου, επικουρικής προστασίας, ανθρωπιστικών λόγων).

• Άμεση εξέταση των ως άνω αιτημάτων, ώστε κατ' αυτών που δεν έχουν τις προϋποθέσεις χορήγησης της προστασίας αυτής, να κινείται άμεσα η διαδικασία επιστροφής.

• Με νόμο που θα ψηφιστεί από τη Βουλή, να οριστεί ότι, αρχές παραλαβής αιτημάτων διεθνούς προστασίας να είναι τα κέντρα εξυπηρέτησης αλλοδαπών των Δήμων της χώρας, στα οποία πενταμελείς επιτροπές αποτελούμενες από αντιδήμαρχο ή δημοτικό σύμβουλο ως Πρόεδρο και μέλη, δυο δημοτικούς συμβούλους, έναν εκπρόσωπο τοπικού δικηγορικού συλλόγου, έναν εκπρόσωπο του Συμβουλίου Ένταξης Μεταναστών του άρθρου 78 Ν. 3852/2010 θα εξετάζουν σε πρώτο βαθμό τα αιτήματα αυτά. Σε δεύτερο βαθμό, θα εξετάζονται από επιτροπές προσφυγών, στα πλαίσια της νέας ανεξάρτητης Υπηρεσίας Ασύλου (Ν. 3907/2011), οι οποίες θα είναι τριμελείς.

Τούτο προτείνεται καθότι η νέα ανεξάρτητη Υπηρεσία Ασύλου και με τον αριθμό των υπαλλήλων που προβλέπεται να στελεχωθεί, είναι εντελώς αδύνατον να επαρκέσει στην άμεση παραλαβή και εξέταση των χιλιάδων αιτημάτων που υποβάλλονται και αυτών που εκκρεμούν προς εξέταση. Με αυτόν τον τρόπο, εξετάζονται άμεσα και αποτελεσματικά όλα τα αιτήματα και αποσυμφωρούνται οι περιοχές των κέντρων των μεγάλων πόλεων, που αυτή τη στιγμή κατακλύζονται από χιλιάδες παράνομους μετανάστες, τον αριθμό και την καταγωγή των οποίων αγνοούμε πλήρως, και παραμένουν εκεί εγκλωβισμένοι, προκειμένου να υποβάλλουν τα αιτήματά τους στις αρμόδιες αρχές της Αστυνομίας.

Πολιτικές για τη νόμιμη μετανάστευση

Η νόμιμη μετανάστευση περιλαμβάνει τους μετανάστες που μετακινούνται από τον τόπο καταγωγής ή μόνιμης παραμονής τους σε άλλον τόπο προορισμού, όντες εφοδιασμένοι με τα νομιμοποιητικά έγγραφα που απαιτεί η χώρα προορισμού ή κατοικούν με άδειας διαμονής και εργασίας στη χώρα προορισμού. Εδώ υπάγονται υπήκοοι τρίτων χωρών, κάτοχοι αδειών διαμονής και εργασίας, οι αναγνωρισμένοι πρόσφυγες, αιτούντες διεθνούς προστασίας (ασύλου, επικουρικής προστασίας ή άδειας παραμονής για ανθρωπιστικούς λόγους), καθώς και κοινοτικοί υπήκοοι και ομογενείς που πληρούν τις προϋποθέσεις του Νόμου.

Το ευρωπαϊκό και εθνικό πλαίσιο

Στο πλαίσιο της Ε.Ε. το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Τάμπερε το 1999 έθεσε το πλαίσιο στρατηγικής για τη διαχείριση των μεταναστευτικών ομάδων μέσω της υιοθέτησης κοινών κανόνων στους ακόλουθους τομείς: το δικαίωμα στην οικογενειακή επανένωση, το καθεστώς των υπηκόων τρίτων χωρών, κατοίκων μακράς διαρκείας, τις προϋποθέσεις εισόδου και διαμονής των υπηκόων τρίτων χωρών με σκοπό τη μισθωτή απασχόληση ή την άσκηση ανεξάρτητης οικονομικής δραστηριότητας, την άδεια εισόδου με σκοπό τις σπουδές ή τον εθελοντισμό, την πολιτική για το άσυλο, την καταπολέμηση των διακρίσεων καθώς και την εξασφάλιση για τους υπηκόους τρίτων χωρών της ίδιας προστασίας που απολαμβάνουν οι εργαζόμενοι της Ένωσης όσον αφορά στην κοινωνική ασφάλιση όταν μετακινούνται στο εσωτερικό της Ένωσης.

Στην Ελλάδα μεταξύ των βασικών νομοθετημάτων, για τη αναφορικά με την αστική κατάσταση των αλλοδαπών στην Ελλάδα είναι και ο Κώδικας Ελληνικής Ιθαγένειας, όπως τροποποιήθηκε με τους Ν. 3284/2004 και πρόσφατα με το Ν. 3838/2010.

Παρόλα αυτά, το ελληνικό κράτος δεν έχει κατορθώσει μέχρι σήμερα να ευθυγραμμιστεί με το κοινοτικό κεκτημένο και να επιτύχει την πλήρη ένταξη των μεταναστών στην κοινωνία και τη νόμιμη αγορά εργασίας, με αποτέλεσμα να παρατηρούνται κάποια προβλήματα κατά την εφαρμογή του νομοθετικού πλαισίου, που δημιουργούν καταστάσεις κοινωνικού αποκλεισμού.

Δράσεις μεταναστευτικής πολιτικής

Μια ολοκληρωμένη πολιτική που να μπορεί να εγγυηθεί τη διαχείριση με αποτελεσματικό τρόπο και με την αναγκαία διορατικότητα το θέμα της μετανάστευσης περιλαμβάνει:

• Ψήφιση νέου μεταναστευτικού νόμου για τους υπηκόους τρίτων χωρών, με στόχο την καλύτερη ενσωμάτωση των Οδηγιών της ΕΕ, αλλά και την αντιμετώπιση περιπτώσεων έκπτωσης από τη νομιμότητα εξαιτίας υπερβολικών προϋποθέσεων για την ανανέωση της άδειας διαμονής.

• Συνάρτηση του προβλεπόμενου αριθμού ημερών ασφάλισης κατά την ανανέωση των αδειών παραμονής για εξαρτημένη εργασία και καθιέρωση ασφαλιστικής ενημερότητας με τα έτη μόνιμου παραμονής.

• Δικαίωμα ανανέωσης άδειας διαμονής ακόμη και έξι μήνες μετά τη λήξη της με επιβολή προστίμου 50 Ευρώ ανά μήνα σε βάρος του αιτούντος αλλοδαπού.

Αναφορικά με ζητήματα ένταξης των αλλοδαπών υπηκόων που διαμένουν νόμιμα στη χώρα στις τοπικές κοινωνίες, προτείνεται:

• Σεβασμό στην ετερότητα κάθε αλλοδαπού συμπολίτη μας.

• Ενημέρωση από τη χώρα καταγωγής και στη χώρα μας των αλλοδαπών υπηκόων σχετικά με τους διοικητικούς και δικαστικούς μηχανισμούς που υπάρχουν στην Ελλάδα.

• Πρόσβαση των νομίμων μεταναστών στην εργασία, υγεία, κοινωνική ασφάλιση, εκπαίδευση και δυνατότητα απονομής πολιτικών δικαιωμάτων.

• Ενίσχυση του ρόλου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ώστε να δημιουργηθούν δομές και προγράμματα ειδικά για τους μετανάστες (μαθήματα ελληνικής γλώσσας, εκμάθηση υπολογιστών, κ.α.) μέσω και του υπάρχοντος δικτύου κοινωνικών υπηρεσιών των Δήμων (Κέντρο Ψυχοκοινωνικής Στήριξης, Βοήθεια στο Σπίτι, ΚΑΠΗ, Οργανισμός Εργασίας κ.α.),

• Αποτελεσματική ενσωμάτωση των Οδηγιών της ΕΕ περί οικογενειακής επανένωσης και περί του καθεστώτος των επί μακρόν διαμενόντων.

5 Σχόλια
Αναζήτηση:Λέξη Κλειδί από εως
Ταξινόμηση ανά:
ΣΠΥΡΟΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ 10/5/2011
5:19:36
Προστασία στις ευπαθείς ομάδες παράνομων μεταναστών (γυναίκες, παιδιά) για ορισμένο χρονικό διάστημα και εφοδιασμό με όλα τα απαραίτητα ταξιδιωτικά έγγραφα για αναχώρησή τους από την χώρα φιλοξενίας εντός τριών μηνών.
ΠΕΛΑΓΙΑ ΤΑΓΚΟΠΟΥΛΟΥ 19/4/2011
8:28:08
ολοι οι μεταναστες αμεσα να εφοδιαζονται με τα απαραιτητα ταξιδιωτικα εγγραφα προκειμενου να μην εγκλωβιζονται στην χωρα μας ( πατρα κ.λ.π )
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΦΩΤΑΚΗΣ 19/4/2011
8:21:29
Ένα τεράστιο θέμα που διαπιστώνεται η παντελής απουσία των συναρμόδιων φορέων . Μεταναστευτική πολιτική όμως δεν είναι μόνο η φύλαξη των συνόρων. Είναι ένα πλέγμα μέτρων που απαιτεί εύρυθμη δημόσια διοίκηση για να έχει αποτελέσματα. Το πρόβλημα της λαθρομετανάστευσης είναι δύσκολο και σύνθετο. Απαιτεί μακροπρόθεσμο σχεδιασμό και μέτρα που δεν θα αλληλοακηρωνονται. Δεν πρόκειται ποτέ να λυθεί εξ ολοκλήρου, ακόμη κι αν δημιουργήσουμε μια ασπίδα στο μέτωπο της μετανάστευσης. Απλά γιατί πρέπει να πάψει αγορά να παράγει την ανάγκη της ύπαρξης αυτων. Οι επιπτώσεις όμως του φαινομένου μπορούν να απαλυνθούν. Για να επιτευχθεί αυτό χρειάζεται λειτουργική δημόσια διοίκηση σε κάθε επίπεδο. Από την επιθεώρηση εργασίας που θα ελέγχει τη λαθραία εργασία, μέχρι τις επιτροπές του υπουργείου Εσωτερικών που εξετάζουν τις αιτήσεις ασύλου. Αλλά ακόμη κι αν χαράξουμε την αρτιότερη μεταναστευτική πολιτική, ποιος θα την εφαρμόσει;
1 2
Όνομα: * Μήνυμα: *

Το πεδίο δημοσιεύεται


Το πεδίο δημοσιεύεται

Επώνυμο:

Το πεδίο δεν δημοσιεύεται

E-mail: *

Το πεδίο δεν δημοσιεύεται

Πληκτρολογήστε τους χαρακτήρες
refresh image
* Υποχρεωτικά πεδία

Στην ενότητα «Προσυνεδριακός Διάλογος» δεν δημοσιεύονται σχόλια που περιέχουν υβριστικούς ή προσβλητικούς χαρακτηρισμούς. Επίσης δεν δημοσιεύονται πολλαπλές δημοσιεύσεις του ιδίου αποστολέα, με ίδιο ή παρόμοιο περιεχόμενο όπως και σχόλια που δεν έχουν σχέση με την συγκεκριμένη θεματολογία. Tο σχόλιο σας μπορεί να περιέχει μέχρι 4000 χαρακτήρες και θα αναρτηθεί το αργότερο εντός 48 ωρών από την ώρα που θα το καταχωρήσετε. Σας ευχαριστούμε για τη συμμετοχή.

Downloads
Ημερoμηνία   Περιγραφή  
15/4/2011 DOC Μεταναστευτική Πολιτική Κείμενο Προσυνεδριακού Διαλόγου - 4ο Προσυνέδριο Δημοκρατικής Συμμαχίας click to download

  • Αποστολή σε φίλο
  • Εκτύπωση
  • Μεγέθυνση γραμματοσειράς
  • Σμίκρυνση γραμματοσειράς
 
 

Πρόγραμμα

  • 21 Σεπ
    Επίσκεψη στην Καλλιθέα
    Η Ντόρα Μπακογιάννη στο πλαίσιο των επαφών της με φορείς και πολίτες του λεκανοπεδίου Αττικής, θα επισκεφθεί την Καλλιθέα.
  • 21 Σεπ
    Συνάντηση
    11:00 Συνάντηση Ντόρας Μπακογιάννη με το δήμαρχο Καλλιθέας, κ. Κώστα Ασκούνη.
 
 
 

Ακολουθήστε μας: